Rakyat Untuk Rakyat. Headline Animator

11 Januari 2011

Pelan 100 hari: Najib tak mahu bantu rakyat

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membidas pelan 100 hari Pakatan Rakyat sebagai bukti bahawa Umno BN sememangnya tidak mahu meringankan beban rakyat.

Beliau ketika ditemui Harakahdaily hari ini berkata, ianya juga membuktikan kedangkalan pemikiran pemimpin tertinggi Umno BN itu apabila mendakwa pelan tersebut tidak berpaksi kepada kenyataan dan mempersoal punca kewangannya.

Sedangkan menurutnya, apa yang ditawarkan Pakatan Rakyat itu adalah keperluan rakyat yang sememangnya di dalam kemampuan negara jika sumber hasil diurus dengan baik.

"Ini menyerlahkan bahawa mereka tidak mahu hapuskan tol, tidak mahu beri imbuhan kepada guru dan tidak mahu hapuskan Felda Plantation.


"Kita telah tunjuk bukti dalam masa yang singkat di negeri-negeri yang kita perintah termasuk Kelantan. Dulu orang kata Kelantan akan muflis dalam masa tiga bulan, tapi kita tengok sekarang sudah 20 tahun," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas bidasan Najib yang dilapor media hari ini berhubung pelan tersebut.

Najib mendakwa tawaran yang terkandung di dalam pelan tersebut sebagai populis dan tidak bertanggungjawab kerana akan menggadaikan masa depan negara.


Pelan itu juga jelasnya dibuat tanpa mengambil kira kemampuan negara, dan belaiu menjangkakan negara akan bankrap dalam masa dua tahun jika pelan itu dilaksanakan.

"Kalau dia kata sebagai populis, kita nak tanya RM65 juta baiki rumah Perdana Menteri dan bayar RM70 juta kepada Apco itu bukan untuk populis ke?" soalnya lagi.

Katanya, negeri-negeri Pakatan Rakyat juga terbukti lebih kedepan menjaga kebajikan rakyat termasuk memperkenal pelbagai program untuk warga emas, ibu tunggal dan warga miskin.

Jika dibanding dengan mentaliti BN katanya, parti pemerintah itu hanya tahu memeras rakyat dan bukan mahu meringankan beban mereka.

"Walaupun nilai yang diberi kecil, tapi 50 tahun Umno perintah dia tak mampu buat.

"Dia nak urus negara, dia ambil wang subsidi dalam poket rakyat dan beri kepada kroni-kroni," jelasnya.

Mengulas lanjut Mahfuz berkata, jika Najib mahu melihat bukti dan ingin tahu dari mana sumber kewangan yang akan diguna, beliau mencabar presiden Umno itu menyuruh rakyat bersama Pakatan.

"Kalau dia nak tahu sumber kita, kita minta dia isytihar kepada rakyat supaya ubah sekarang untuk tengok bukti mana sumber dan hasil kita," katanya mencabar Najib.

Bulan lalu, Pakatan Rakyat mengemukakan tawaran dalam Program 100 hari yang mengandungi sembilan perkara termasuk pengurusan negara, ekonomi dan pendidikan yang akan dilaksanakan dalam tempoh 100 hari jika menang pada pilihan raya umum (PRU) ke-13.

Antaranya mengarahkan Khazanah Nasional Berhad dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyempurnakan pengambilan alih aset lebuh raya oleh kerajaan dengan tujuan menghapuskan tol, merombak struktur subsidi bagi mengurangkan subsidi kepada swasta dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat, menaikkan imbuhan perguruan RM500 sebulan dan melupuskan Felda Plantations bagi membuka ladang yang diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga Felda.

"Program 100 hari ini kalau kita tengok, semuanya untuk bagi rakyat rasa lega bukan untuk bagi rakyat merana," tegasnya membidas telahan Najib.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...