Rakyat Untuk Rakyat. Headline Animator

08 Februari 2011

SPRM "Double Standard" Lambat Bertindak Terhadap Taib Mahmud


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertikai tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melengah-lengahkan siasatan terhadap dakwaan penyalahgunaa kuasa dan rasuah Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud oleh laman web Sarawak Report.

Jelas Anwar, laporan yang disertakan dengan bukti harus segera diteliti berdasarkan garis panduan yang telah ditetapkan agensi itu.

"Setiap laporan kredibel harus diselidik. Ini adalah pendirian standard yang kita pegang,” jelas beliau kepada media.

Menerusi laporan laman web Sarawak Report, Taib dikatakan telah memberi kontrak melalui rundingan terus kepada ahli keluarga termasuk sahabatnya bagi projek pembinaan dan penyelenggaraan jalan, jambatan dan projek-projek besar yang lain di negeri Sarawak
.

Anwar yang ditemui media berkata, SPRM akan segera menyiasat sekiranya tuduhan dilemparkan kepadanya namun perkara sebaliknya berlaku apabila melibatkan pemimpin Barisan Nasional.

"Tetapi ketika tuduhan dilemparkan ke atas Perdana Menteri Najib Razak dan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Rais Yatim dan juga ke atas Taib, SPRM lambat bertindak," katanya.

Anwar turut menggesa agar dua set undang-undang yang dipraktikkan di Malaysia dihapuskan bagi memperlebarkan keadilan kepada semua rakyat.

Ini berikutan jelasnya, jurang diskriminasi terhadap individu yang mempunyai kuasa dan kekayaan dibandingkan dengan rakyat biasa amat jelas selagi Umno-Barisan Nasional (BN) memegang tampuk pemerintahan negara.

Anwar juga mendakwa kerajaan Barisan Nasional akan menghalang sistem tersebut dipinda bagi menjamin kedudukan mereka selagi terus memerintah.

"(Jika) anda ingin memastikan bahawa ada keadilan dan keadilan, maka sistem harus diubah untuk kebaikan selamanya," kata beliau.

Beliau turut menyentuh krisis politik yang berlaku di Tunisia dan Mesir menyaksikan kebangkitan rakyat membantah penyalahgunaan kuasa dan rasuah selain memberi amaran ia boleh berlaku di negara Islam di Asia.

Justeru, Anwar mengingatkan agar kepimpinan BN tidak memperlekeh penduduk luar bandar yang hanya berpuas hati dengan jalan dan jambatan yang dibina oleh mereka.

"Mereka ini rakyat Malaysia dan harus diberi hak dan kuasa untuk menentukan masa depan mereka sendiri," jelas beliau.

Sehubungan itu, Anwar menasihatkan agar Parti Keadilan Rakyat (PKR) terus memperkukuh hubungan kerjasama dengan Pakatan Rakyat.-TVSNews

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...