Rakyat Untuk Rakyat. Headline Animator

02 November 2010

Pemimpin Umno Tidak Perlu Menabur Janji Di Galas

Umno-BN Sabotaj Ku Li Di Galas

TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin beserta seluruh pemimpin Umno-Barisan Nasional yang berkempen tidak perlu menabur janji pelbagai projek untuk dirasuah kepada pengundi Galas.


Sebelum penamaan calon Dun Galas, Muhyiddin sudah menjanjikan peruntukan RM180 juta untuk pembinaan 1,500 buah rumah kos murah bagi Projek Perumahan Rakyat (PPR) Gua Musang.

Dalam lawatan menemui masyarakat Orang Asli di Pos Brooke, Muhyiddin mengumumkan permintaan pengundi berkaitan isu pendidikan, masalah air bersih, bekalan elektrik dan kemudahan infrastruktur lain, semuanya diluluskan.

Bak kata seorang rakan Umno yang ditemui di Galas, jika Orang Asli minta jamban (tandas) dalam hutan pun dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) ini, semuanya BN akan lulus.

TPM dan rakan-rakan pemimpin Umno-BN menabur janji projek million-million (berjuta-juta) sana sini. Jika dihimpun segala kos perbelanjaan kempen BN dan peruntukan yang dijanjikan dalam tempoh sepuluh hari ini, nescaya ia melebihi kos pembangunan Galas puluhan tahun sejak sebelum merdeka lagi.

Macamlah Dun sekecil Galas memerlukan peruntukan pembangunan yang besar, sebesar belanjawan sebuah negeri
.

Namun, pengumuman peruntukan sebesar RM180 juta, jelas menunjukkan kebodohan Muhyiddin. Beliau patut malu kerana beliau adalah TPM, pernah menerajui beberapa buah kementerian, pernah menjadi Menteri Besar Johor, tetapi tidak tahu mengira. Betul-betul sembab punya TPM.

Hujah Muhyiddin dengan mudah disanggah oleh Exco Kelantan, Dato' Husam Musa. Husam berkata kos membina rumah PPR sebanyak RM180 juta dibahagi dengan 1,500 adalah RM120,000.

Adakah harga rumah kos murah di Galas mencapai RM120,000? Kata Husam, kos rumah PPR di Kelantan paling tinggi hanya sekitar RM50,000 hingga RM60,000. sahaja.

Mengapa TPM umumkan kos seunit rumah PPR untuk flat lima tingkat dengan keluasan 700 kaki persegi, boleh mencapai RM120,000 seunit? Kira-kira matematik yang simple macam ini pun TPM tidak tahu kira.

Bagaimana kos boleh naik dua kali ganda? Adakah gandaan selebihnya untuk diberi kepada kroni Umno-BN? Apakah ini bermakna di sebalik janji pembangunan untuk rakyat, tersembunyi agenda Umno-BN untuk menyapu wang rakyat?

Muhyiddin dan rakan-rakan Umno -BN tidak perlu menjadi 'Santa Claus'. Pengundi Galas bukannya budak-budak yang tidak tahu mengira. Orang Asli di pos pedalaman seperti Pos Hau pun lebih pandai mengira daripada TPM.

Janji-janji projek dan peruntukan satu hal. Satu aspek yang lain adalah taktik kotor dari kempen politik kotor Umno-BN terhadap calon PAS, Dr Zulkefli Mohamed sebaik sahaja nama beliau diumumkan.

Dalam satu laporan media sebelum ini Ketua Penerangan Umno Gua Musang, Muhamad Bustaman Ibrahim mendakwa bahawa pihaknya mempunyai 'bukti' bahawa calon PAS itu pernah ditangkap khalwat berdasarkan 'berita-berita yang dipercayai dan diterima secara umum.'

Isu ini sudah dibuktikan palsu. Malah blogger Umno yang menyiarkan tuduhan itu pun sudah meminta maaf kepada calon PAS.

Selain itu juga, Umno mendakwa dalam siri kempen, PAS memainkan isu calon iaitu calon BN, Abdul Aziz Yusoff hanya berkelulusan SPM, berbanding calon PAS yang ada ijazah dalam bidang perubatan.

Ini satu lagi fitnah Umno. PAS tidak pernah berkempen memburuk-burukkan calon Umno. Yang PAS lawan di Galas bukan Abdul Aziz, tetapi seluruh kepimpinan Umno-BN dari mana sahaja jua mereka datang.

Yang menabur fitnah dan memburuk-burukkan calon Umno ini, khabarnya datang dari kalangan orang Umno sendiri. Iaitu juak-juak bekas Adun Galas yang pernah memimpin Umno Gua Musang semasa Tengku Razaleigh Hamzah memimpin Parti Melayu Semangat 46.

Kumpulan serpihan dalam Umno ini disokong oleh pemimpin Wanita dan Pemuda bahagian yang tidak sebulu dengan Ku Li. Kalangan mereka hanya menanti masa untuk 'cah keting' Ku Li jika calon BN tewas kepada PAS kali ini. Puak Umno inilah yang mensabotaj Umno, bukan orang PAS.

Bagaimanapun, Ku Li nampaknya faham dengan taktik kotor orang Umno Gua Musang. Secara sinikal beliau mengatakan, apa juga keputusan di Galas, beliau tidak akan mengundur diri dari pentas politik.

Ku Li juga menyifatkan PRK Galas ini sebagai satu pertandingan 'kekeluargaan' dan mengarahkan agar jentera partinya tidak menyerang peribadi lawan.

Bagi menutup mulut orang-orang Umno, Ku Li membuat kenyataan yang defensif, iaitu jika mana-mana pihak yang menang pun tak akan memberi perubahan kepada suasana politik di Kelantan.

Tetapi Ku Li, walaupun sebagai Pengarah Pilihan Raya BN, beliau bukannya ada kuasa untuk menyekat politik kotor BN. Ku Li juga tidak ada kuasa untuk meminta Dato' Seri Dr Rais Yatim membenarkan ruang RTM digunakan secara positif untuk kempen PAS di Galas.

Rais mungkin boleh janji untuk beri ruang kepada Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang dalam slot RTM, tetapi mengenangkan perangai jahat dan tidak demokratik pemimpin Umno-BN, janji-janji Rais hanyalah umpama 'menanam tebu di tepi bibir.'

Setiap hari, siang dan malam RTM, TV3, Astro Awani termasuk akhbar arus perdana dijadikan alat untuk memburuk-burukkan PAS dan Pakatan Rakyat.

Oleh itu, Rais usah jadi seperti Muhyiddin untuk menjanjikan pelbagai kemudahan dan peruntukan seperti membina jambatan dan sebagainya. Takut-takut nanti 'jambatan tersebut akan dibakar' Rais nanti.

Jika pun Ku Li mahu kempen PRK dijalankan secara bersih dan adil, mana mungkin Umno-BN boleh menerimanya.

Kesimpulannya politik kotor dan janji kotor sudah sebati kepada Umno-BN sejak sekian lama. PAS dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat tidak harus mengharapkan sebarang kejernihan demokrasi daripada pemimpin Umno-BN.

Jalan terbaik untuk dikembalikan demokrasi sebenar ialah dengan menumbangkan BN di Galas, Batu Sapi, di Sarawak tahun hadapan dan seterusnya pada PRU ke-13 nanti./harakahdaily

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...