Rakyat Untuk Rakyat. Headline Animator

09 Mei 2011


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menganggap tindakan akhbar milik UMNO menyiarkan mengenai ada usaha untuk menjadikan Krisitian sebagai agama rasmi Malaysia dengan mengaitkan dengan Pakatan Rakyat sebagai langkah 'terdesak' dari parti perkauman itu.

Menurut Anwar, UMNO jelas cuba memainkan sentimen perkauman dan meracuni pemikiran orang Melayu dalam mengekalkan kuasa mereka.

"Tetapi UMNO cuba racun pemikiran orang Melayu. Maknanya, bila kita lawan dalam keadaan parti itu (UMNO) terdesak, mereka akan lakukan tindakan- tindakan terdesak. Mula- mula video, sekarang ini isu agama pula," tegas Anwar ketika berucap di majlis Himpunan India Malaysia di Dewan Hamzah dekat sini semalam.


Laporan muka hadapan Utusan Malaysia 7 Mei itu antara lain menyindir ahli parlimen Jelutong dari DAP, Jeff Ooi sebagai penganjur sidang paderi yang dikatakan mengatur konspirasi memartabatkan Kristian sebagai agama rasmi Negara.

Laporan itu diambil dari halaman dua blog dan bukan dibongkar oleh wartawan Utusan.

Bagaimanapun Jeff menafikan dakwaan itu.

Beberapa pemimpin DAP juga akan membuat laporan polis esok berkenaan hal ini.

Anwar menegaskan, Pakatan Rakyat sentiasa menjunjung perlembagaan persekutuan dan mempunyai pendirian jelas menjunjung Islam sebagai agama rasmi.

"Bohong punya UMNO. Tak siapa nak begitu. Hari ini pemimpin PKR, PAS dan DAP ada. Apa pendirian kita? Kita terima Islam sebagai agama Persekutuan tapi kita perlu pertahankan hak semua kaum dan agama. Itu mesti dipertahankan ikut perlembagaan negara kita," kata Anwar.

Menurut Anwar lagi,pemimpin UMNO khususnya Presidennya Datuk Seri Najib Razak harus tidak berpeluk tubuh dan cuba mengelak daripada menyelesaikan kontroversi ini.

"Kita kena ingat UMNO makin terdesak. Hari ini, ada orang marah utusan Malaysia. Jangan lupa Utusan adalah akhbar UMNO. Presiden UMNO Najib. Kenapa nak tunjuk diri sebagai bapa 1 Mlaysia? Hipokrasi jelas," kata Anwar.-Tvsn

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...