Rakyat Untuk Rakyat. Headline Animator

17 Disember 2011

Pemuda PKR kempen bebas Anwar 901, sokong himpunan siswa

Ketua AMK Pusat, Shamsul Iskandar Md Akim  berkata pihaknya menyokong penuh himpunan yang akan diadakan oleh Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS) esok di samping melancar kempen bebaskan Anwar.

"Kita menyokong himpunan tersebut dan AMK juga akan turut serta semasa himpunan yang diadakan dari Sogo ke Dataran Merdeka itu.
"Dalam pada itu kita menyambut baik usaha mahasiswa yang berani menuntut hak mereka dan kita lihat ini adalah satu perkembangan yang bagus dalam suasana politik sekarang serta bantahan kepada AUKU ini," jelasnya.

Beliau memberitahu, AMK akan mengadakan dialog bersama mahasiswa di dalam kampus menggunakan lambang parti dan kita harap ia tidak menjadi halangan oleh pihak pentadbiran universiti.


"Kalau sebelum ini kita melihat Pemuda Umno diberi kebebasan untuk bertemu dengan mahasiswa malah mereka menggunakan lambang parti apabila mengadakan dialog bersama mahasiswa malah tiada tindakan dari pihak universiti.

"Dan kita juga berharap dialog yang akan dilakukan oleh Keadilan mahupun Pakatan Rakyat juga tidak mempunyai apa-apa halangan, jika kita menerima layanan sebaliknya maka jelas wujud ketidak adilan di dalam pentadbiran universiti malah ia menunjukkan campur tangan pihak lain.

"Dialog bersama mahasiswa akan digerakkan secara agresif agar mahasiswa tahu maklumat sebenar senario politik negara, saya berpendapat mahasiswa perlu diberi pendedahan yang meluas tidak kita apa jua warna politik dan mereka sendiri boleh menentukan yang mana mereka ingin pilih," sambung beliau lagi.

Beliau berharap kerajaan peka dalam apa yang dikehendaki oleh mahasiswa jika kerajaan benar-benar ingin memulih institusi pendidikan di negara ini.

Sebelum itu Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS) bertekad akan meneruskan Himpunan Kebebasan Akademik di Dataran Merdeka,17 Disember ini meskipun diberi amaran keras oleh pihak polis.

Pengerusinya, Ahmad Safwan Anang berkata, mahasiswa tidak akan tunduk kepada “gertakan” polis sebaliknya akan meneruskan himpunan seperti yang dijadualkan kerana ianya sangat penting untuk menunjukkan protes mereka terhadap kekangan akademik yang semakin parah.

Kempen Bebas Anwar 901 Dilancar

Dalam pada itu Shamsul memberitahu berkaitan dengan keputusan fitnah II Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang akan diketahui pada 9 Januari tahun hadapan beliau secara hari ini melancarkan kempen secara maya di laman 'Twitter' bagi menghimpunkan seramai yang mungkin terhadap kes tersebut.

"Saya juga hari ini telah memulakan kempen #BebasAnwar901 yang dilakukan secara maya di laman twitter.

"Kita ingin mengumpulkan seramai yang mungkin mereka yang membantah usaha kerajaan ingin memenjarakan Anwar berkenaan dengan kes tersebut, yang mana kita lihat segala percaturan untuk memasukan beliau ke dalam penjara sudah dirancang dari awal lagi.

"Melalui kempen ini saya pasti rakyat akan datang memberi sokongan kepada Anwar pada hari keputusan itu nanti, saya juga menyeru seluruh rakyat tidak kira berada di mana pun tanpa mengira kedudukan mahupun kaum turut dalam kempen tersebut dan hadir memberi sokongan kepada Anwar pada 9 Januari nanti," katanya.

Beliau menyatakan rakyat negara ini perlu tahu kejaman yang dilakukan oleh pemerintahan sekarang Barisan Nasional bagaimana cara mereka ingin menyekat kemaraan Anwar dengan hanya menggunakan kuasa mereka mengatur segala perbicaraan mahkamah.

Anwar dijangka akan dijatuhkan hukuman 9 Januari ini.-Hrkhdly

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...