Rakyat Untuk Rakyat. Headline Animator

25 Januari 2013

Najib lawat Gaza untuk tujuan politik, raih undi Melayu- Muhd Nur


Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Muhd Nur Manuty berkata, lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ke Gaza bertujuan meraih undi orang Melayu dalam Pilihanraya Umum (PRU-13).

“Ia sekadar memberi bayangan kononnya Umno bersama Palestin, sedangkan selama ini mereka pasif berhubung isu Hamas,” kata Muhd Nur ketika dihubungi Keadilan Daily.

Dalam kunjungan 22 Januari lalu, Najib bertemu perdana menteri Hamas, Ismail Haniyeh dan menawarkan bantuan dalam usaha perdamaian antara Hamas dan Fatah ke arah penyatuan rakyat Palestin.


“Usaha penyatuan antara Hamas dan Fatah adalah hasil peranan Presiden Mesir, Dr Mohamed Morsi, yang sememangnya punya wibawa dan telah lama menyatakan hasrat untuk penyatuan tersebut,”

“Najib pula, selama ini tidak pernah mengiktiraf Hamas, bermula dari era Mahathir, buktinya pada Persidangan NAM (Negara-negara Berkecuali) pada 2006, apabila pemimpin Hamas tidak dibenarkan masuk oleh Perdana Menteri ketika itu (Tun Abdullah Ahmad Badawi),” jelas Muhd Nur.

Menurutnya, tindakan Najib secara tiba-tiba menyokong Hamas membuktikan cubaan menaikkan imejnya dengan menggunakan sentimen Palestin menjelang PRU-13.

Menurut laporan Reuters, Presiden Palestin, Mahmoud Abbas menolak dan mengecam kunjungan Najib ke wilayah bergolak tersebut.

““Presiden Palestin menolak dan mengecam kunjungan Perdana Menteri Malaysia ke Gaza,” kata kenyataan kerajaan Abbas yang dibacakan pegawai berita WAFA.

“Kunjungannya merendahkan pemerintahan Palestin yang sah dan menyebabkan perpecahan serta tidak menguntungkan Palestin,” tambah kenyataan itu lagi.-Keadilandaily.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...