Rakyat Untuk Rakyat. Headline Animator

27 Ogos 2013

Altantuya: Jangan jadikan Malaysia bahan ketawa


Ahli Parlimen Sepang, Mohamed Hanipa Maidin berharap agar mahkamah membuat perbicaraan semula berhubung kes pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu bagi mengetahui siapa sebenar yang mengarah dan membunuh wanita Mongolia itu.

Beliau berkata, perbicaraan semula itu amat penting bagi mengelakkan Malaysia menjadi bahan ketawa negara lain kerana terdapat kes pembunuhan tetapi tidak diketahui siapa pembunuhnya.

"Mahkamah telah memutuskan Azilah Hadri dan Sirul Azhar Umar tidak bersalah daripada pertuduhan membunuh wanita Mongolia dan itu satu keputusan yang baik.


"Persoalannya sekarang adalah siapa pembunuh sebenar, mahkamah perlu membuat perbicaraan semula bagi kita mengetahui dalang disebalik kematian ngeri itu.

"Kita tidak mahu Malaysia menjadi bahan ketawa negara luar kerana pembunuhan berlaku tetapi kita tidak mengetahui siapa," jelasnya ketika ditemui di rumah terbuka PAS di Kelab Sultan Sulaiman semalam,.

Hanipa yang juga seorang peguam berkata, mahkamah mempunyai kuasa penuh untuk memanggil semula perbicaraan tersebut.

Namun jika mahkamah tidak dapat mencari keadilan kematian Altantuya, kerajaan perlu menubuhkan satu Jawatankuasa Siasatan Di Raja bagi menyelesaikan konflik tersebut.

"Mahkamah mempunyai kuasa penuh untuk memanggil perbicaraan semula kes tersebut, tetapi jika mahkamah tidak dapat mencari pengadilan saya mendesak agar satu Siasatan Di Raja dibentuk.

"Ini adalah bagi mencari keadilan yang sewajarnya serta menyelesaikan konflik pembunuhan dan bukannya ditinggalkan begitu sahaja secara misteri," kata beliau.

Hakim Mahkamah Rayuan sebelum ini yang dianggotai tiga anggota panel hakim Datuk Seri Mohamed Apandi Ali, Datuk Linton Albert dan Datuk Tengku Maimun Tuan Mat sebulat suara mengetepikan hukuman mati yang dikenakan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam selepas membenarkan rayuan mereka terhadap pensabitan dan hukuman.- Harakahdaily

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...