Rakyat Untuk Rakyat. Headline Animator

02 Mei 2012

Rakyat boleh dibelasah kerana mahu jaga Dataran?



Perhimpunan Duduk Bantah – Bersih 3.0 ternyata telah berjaya mencapai matlamatnya. Mesej dan tuntutan yang mahukan pilihanraya yang bersih dan adil telah disampaikan dengan jelas dengan berkumpulnya lebih 250,000 orang penyokong pada 28 April 2012 yang lalu. Rakyat telah berkumpul di tempat-tempat yang telah ditentukan oleh pihak penganjur. Mereka kemudiannya bergerak menuju ke Dataran Merdeka.

Pergerakan menuju ke Dataran Merdeka berjalan lancar dan dilakukan bagai sebuah pesta. Ada yang memukul gendang, ada yang bernyanyi dan ada yang membawa pelbagai kain rentang dan poster yang mempamerkan tuntutan agar pilihanraya dilaksanakan dengan besih dan adil.


Perhimpunan Bersih 3.0 tersebut telah dihadiri oleh rakyat dari pelbagai kaum, agama dan latar belakang; Melayu, Cina, India serta pelbagai bangsa lain. Tua dan muda, lelaki dan wanita tidak ketinggalan. Mereka juga terdiri dari pelbagai fahaman politik dan ada di kalangan mereka adalah merupakan rakyat biasa yang cintakan keadilan dan kebenaran. Ternyata seruan ke arah pilihanraya yang adil dan bersih telah merentas batas kaum, agama dan fahaman politik.

Perhimpunan telah berjalan secara aman dan penuh disiplin sehinggalah ada pihak yang merempuh masuk ke Dataran Merdeka. Apabila ini berlaku pihak polis mula bertindak dengan menyimbah air berasid dan menembak gas pemedih mata ke arah orang ramai. Ini diikuti dengan tindakan-tindakan polis yang ganas yang mengejar para peserta perhimpunan tersebut dan membelasah mereka. Terdapat banyak klip video di youtube yang boleh disaksikan yang menunjukkan betapa ganasnya pasukan polis membelasah peserta perhimpunan.

Persoalannya kenapa pihak polis bertindak begitu ganas kepada para peserta perhimpunan? Adakah kerana terdapat sebahagian daripada peserta yang telah membolosi dan memasuki Dataran Merdeka yang telah diisytiharkan sebagai kawasan larangan oleh mahkamah?

Namun jika kita teliti, hampir semua tindakan-tindakan polis yang membelasah para peserta himpunan telah dilakukan di luar Dataran Merdeka. Malah kita hampir pasti mereka yang dibelasah ini pun kebanyakannya tidak menjejakkan kaki mereka di Dataran Merdeka pada hari tersebut. Ini adalah kerana jumlah peserta perhimpunan yang memasuki Dataran Merdeka amatlah sedikit dan itupun terdapat pandangan yang mengatakan bahawa sebahagiannya merupakan anggota keselamatan yang menyamar sebagai peserta perhimpunan yang telah mencetuskan provokasi.

Selain daripada itu, daripada laporan-laporan yang diterima, ada peserta perhimpunan yang dipukul ketika mereka sedang makan malam di restoran-restoran sekitar Masjid Jamek dan Masjid India sekitar pukul 7.00 hingga 7.30 malam; lama selepas semua peserta bersurai.

Kenapa tanah sekangkang kera yang dinamakan Dataran Merdeka itu dijadikan isu yang besar oleh pihak kerajaan dan polis? Bukankah Dataran Merdeka itu merupakan tempat berkumpul semua rakyat jelata? Tidakkah semua rakyat jelata berhak untuk berhimpun di situ? Kenapakah ia perlu dijadikan isu sehingga satu perintah mahkamah khusus perlu diambil bagi menghalang peserta Bersih 3.0 berhimpun di situ?

Malah, kalau benar Dataran Merdeka sahaja merupakan kawasan larangan, kenapa pula polis membelasah perserta himpunan yang berada di luar Dataran Merdeka?

Selain daripada itu, wajarkah kerana mempertahankan Dataran Merdeka, rakyat dibelasah sehingga setengah mati?
Inilah persoalan-persoalan yang perlu dijawab oleh pihak polis dan pihak kerajaan. Kita menuntut penjelasan daripada mereka.-Hrkh

Penulis merupakan Ahli Jawatankuasa Pusat Pertubuhan Ikram Malaysia (IKRAM) dan salah seorang perserta Bersih 3.0.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...