Rakyat Untuk Rakyat. Headline Animator

03 Mei 2012

Ingat 250,000 mahu PRU adil – Ambiga

(Ratusan ribu rakyat yang menuntut pilihan raya yang bersih dan adil)


Di sebalik keganasan yang berlaku, satu fakta yang tidak boleh dilupakan untuk Bersih 3.0 ialah 250,000 rakyat telah berani tampil untuk menuntut pilihanraya yang adil dan bebas, kata Pengerusi bersama Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreevenasan.

“Mereka adalah yang muda dan tua – rakyat Malaysia dari pelbagai latar belakang. Mereka datang daripada Lembah Klang, ada juga yang datang daripada Sabah dan Sarawak.

"Mereka hadir walaupun diberi amaran oleh kerajaan, pengangkutan yang serba kurang dan sekatan jalan raya untuk menghalang mereka,” kata Ambiga dalam satu kenyataan.


Selain itu, katanya beribu orang turut berhimpun di seluruh negara dan lebih daripada 80 bandar di seluruh dunia.

“Ini adalah gambaran benar rakyat Malaysia. Mereka adalah gambaran niat dan cita-cita rakyat Malaysia. Tiada manipulasi politik, penyelewengan fakta oleh media perdana atau dakwaan bahawa himpunan tersebut telah dirampas (hijack) akan mengubah hakikat tersebut. Ahli politik daripada kedua-dua belah boleh tidak mengendahkan hakikat ini atas risiko sendiri,” tambah beliau.

Di dalam demokrasi yang lebih maju di mana hak untuk berhimpun secara aman dihormati, kata Ambiga, tanggungjawab menjaga keamanan dan keselamatan adalah terletak di bahu penganjur dan penguatkuasa.

“Namun (di Bersih 3.0), pihak penguatkuasa meletakkan tanggungjawab ini sepenuhnya pada Bersih 2.0. Kita telah melaksanakan tanggungjawab ini sebaik mungkin sehinggalah polis menembak gas pemedih mata.

"Apabila itu berlaku, tanggungjawab itu beralih kepada polis untuk mengawal situasi yang mereka mulakan. Tanggungjawab itu adalah pada mereka. Ia adalah fakta segala keganasan hanya berlaku selepas gas pemedih mata ditembak,” kata Ambiga.

Ambiga turut memuji Unit Amal PAS dan agensi keselamatan lain atas kejayaan mereka untuk mengawal himpunan. Beliau turut memuji disiplin dan maruah rakyat yang ditunjukkan ketika perhimpunan.

“Saya turut menyatakan ada pihak polis yang telah melaksanakan tugas dengan berhati-hati dan amanah. Tapi ada sebilangan yang mendapat memo berlainan daripada pihak atasan. Mereka adalah kejam dan bertindak seperti samseng melakukan kecederaan maksimum pada para hadirin yang sudahpun berundur.

"Terdapat juga beberapa ketika yang mereka sengaja memprovokasi rakyat. Mereka bertindak tanpa undang-undang,” kata Ambiga.

Walaupun media perdana cuba menayangkan sebaliknya, Ambiga berkata kebenaran akan muncul kerana segala bukti akan timbul.

“Dan Suhakam mesti mengadakan satu inkuiri awam untuk menyiasat keganasan yang paling teruk dilakukan pihak berkuasa terhadap rakyat Malaysia,” kata beliau.

Ambiga turut menyenaraikan beberapa persoalan untuk dijawab pihak berkuasa.

1. Siapa yang memberikan arahan untuk bertindak keras terhadap peserta demo sebegitu rupa?

2. Siapakah pegawai dalam baju Bersih di dalam himpunan?

3. Siapakah mereka yang berbaju biru tanpa nombor identiti dan nama pada uniform?

4. Adakah benar ramai orang yang dibawa masuk ke himpunan untuk menimbulkan kekacauan. Jika benar, siapa bawa mereka?

5. Bagaimana anda menerangkan sikap polis yang berbeza sebelum dan selepas gas pemedih mata dilepaskan. Apakah arahan yang diberi?

6. Mengapakah kerajaan melalui media perdana tidak sanggup untuk memberikan gambaran menyeluruh insiden?

“Jika Bersih 2.0 perlu menjawab banyak persoalan, maka pihak kerajaan juga mempunyai banyak soalan yang perlu dijawab,” tegas Ambiga.

Membalas tuduhan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa Bersih 2.0 telah mungkir janji dalam memastikan perhimpunan awam, Ambiga menjawab tidak.

“Hari itu, polis yang ditugaskan dengan amanah untuk menjaga kita, mengkhianati kita dan kepercayaan yang diberikan oleh rakyat Malaysia yang sukakan keamanan,” tegas beliau.

Mengenai insiden benteng Dataran Merdeka diceroboh, Ambiga berkata walaupun Bersih 2.0 melihat perintah mahkamah tersebut tidak sah, tapi gabungan menuntut pilihanraya bersih dan adil telah menyatakan dengan jelas bahawa mereka tidak akan melepasi benteng polis Dataran Merdeka.

“Terlalu banyak perkara yang berlaku di insiden tersebut… kita akan memberikan komen selepas semua bukti dikemukakan,” kata beliau.

Isnin lali, Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Azmin Ali menafikan tuduhan bahawa mereka memberikan isyarat kepada peserta demo untuk menceroboh benteng Dataran Merdeka.-Hrkhdaily

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...