Rakyat Untuk Rakyat. Headline Animator

30 Julai 2013

Petisyen PRU13 : Anwar Gesa Ketua Hakim Negara Campur Tangan

anwar

Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria untuk campur tangan bagi mempastikan kewibawaan institusi kehakiman di negara ini tidak terus diperlekehkan.

Ini berikutan beberapa kes tertentu yang melibatkan petisyen Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu ditolak dengan alasan yang tidak munasabah.

Ketua Umum PKR itu berkata, antara alasan yang diberikan adalah petisyen tidak dikemukakan oleh orang yang terlibat dan fakta kes yang tidak mencukupi.


“Kita semua tahu dalam semua kes, saudara tidak failkan sendiri, tapi peguam, tapi dalam kes ini, digunakan alasan yang saya fikir paling tidak munasabah.

“Kemudian dibangkitkan fakta yang tidak mencukupi, gunakan fakta apa yang ada, cukup atau tidak, beri ruang supaya kes itu diteruskan,” ujarnya dalam sidang media di ibu pejabat PKR di sini hari ini.

Sebelum ini, petisyen yang difailkan oleh dua calon PKR Pulau Pinang iaitu Muhammad Baktiar Wan Chik (Parlimen Balik Pulau) dan Abdul Halim Hussain (DUN Teluk Bahang) ditolak oleh Mahkamah Tinggi Pulau Pinang.

Kedua-duanya diperintah membayar kos, Abdul Halim RM10,000 dan Muhammad Baktiar RM30,000 kepada lawan mereka, pegawai pengurus pilihan raya dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Hakim Hadariah Syed Ismail mengeluarkan perintah itu kepada kedua-duanya kerana gagal mematuhi peruntukan di bawah Peraturan Petisyen Pilihan Raya 1954.

Mengulas lanjut, Anwar berkata kos yang perlu dibayar juga tidak munasabah serta tidak pernah berlaku di dalam sejarah badan kehakiman di negara ini.

“Ini tidak pernah berlaku dalam sejarah kita, selalunya dalam kes Mahkamah Tinggi RM5,000, paling tinggi RM10,000.

“Kalau di Mahkamah Rayuan RM15,000, paling tinggi RM20,000, jadi apa tujuannya, muslihatnya adalah untuk menggagalkan dan menghalang proses ini dari diteruskan,” kata Ahli Parlimen Permatang Pauh itu.

Sehingga kini, sebanyak 10 petisyen PRU-13 melibatkan Pakatan Rakyat (PR) ditolak oleh mahkamah tinggi.



Selangorku.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...