Rakyat Untuk Rakyat. Headline Animator

22 Februari 2011

NGO Antarabangsa Dedah 49 Firma Kepunyaan Taib Mahmud


Sebuah NGO berpengkalan di Switzerland, Bruno Manser Fund (BMF) mengeluarkan senarai 49 firma milik Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Taib Mahmud di seluruh dunia.

Senarai itu termasuk 13 syarikat di Malaysia, 10 di Australia, sembilan di Kanada, tujuh di Hong Kong, empat di Amerika Syarikat, tiga di British Virgin Islands, satu di pulau Jersey dan dua lagi di United Kingdom.

“Tujuan senarai ini adalah untuk membantu pihak berkuasa pencegahan rasuah dan pengubahan wang haram di negara-negara berkenaan mengenal-pasti dan membekukan aset Taib,” kata pertubuhan itu dalam satu kenyataan.


Memetik laporan Malaysiakini, senarai itu disiar di lawan-laman web anti rasuah dan dikemaskini dari semasa ke semasa. BMF juga melancarkan petisyen mendesak pihak berkuasa di negara-negara terbabit menyiasat kewangan Taib dan keluarganya, selain membekukan aset.

Selain Malaysia, petisyen itu dihantar ke Australia, Kanada, Hong Kong, United Kindom dan Amerika Syarikat serta Kumpulan Pengubahan Wang Haram Asia Pasifik yang mempunyai keahlian 139 negara.

Antara syarikat Malaysia yang disenaraikan termasuk Borsarmulu Resort Sdn Bhd, Cahya Mata Sarawak Sdn Bhd, K&N Kenanga, Kumpulan Parabena Sdn Bhd, Mesti Bersatu Sdn Bhd, Sarawak Energy Bhd, Naim Holdings dan Kumpulan Ta Ann.

Sesetengah syarikat berkenaan dimiliki kerajaan negeri dan projek yang disokong kerajaan negeri seperti Royal Mulu Resort dan empangan Murum.

Sebahagian besar firma yang disenaraikan itu membabitkan syarikat yang terbabit dalam perniagaan hartanah, termasuk Sakti International Corporation Incorporated, yang berpangkalan di Amerika Syarikat -KeadilanDaily

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...